ANIMACJA KOMPUTEROWA – CGI

Animacja komputerowa – sztuka tworzenia ruchomych obiektów z wykorzystaniem komputerów. Jest poddziedziną grafiki komputerowej i animacji. W coraz większym zakresie jest ona realizowana jako animacja 3D (trójwymiarowa) i stosowana do efektów specjalnych w filmach , programach telewizyjnych , reklamach , symulatorach, wizualizacjach, choć cały czas ważną pozycję utrzymuje animacja 2D (dwuwymiarowa, płaska).
By stworzyć iluzję ruchu, na ekranie komputera wyświetlany jest określony obraz, po czym szybko zamienia się go na następny – podobny do poprzedniego, lecz z nieznacznymi zmianami w pozycji obiektów. Technika ta jest identyczna z zastosowaniami telewizyjnymi i kinowymi. W jednej sekundzie standardowo mamy od 24 do 30 obrazów. animacja komputerowa animacja komputerowa

Animacja komputerowa czasami jest określana skrótem CGI

(od ang. Computer Generated Imagery, lub Computer Generated Imaging) – szczególnie w zastosowaniach kinematograficznych.

CGI (ang. Computer Generated Imagery) – wszelkie elementy obrazu (postacie, pojazdy, krajobraz), które powstały wyłącznie za pomocą komputera.

O animacji wiele by można opisać jak i o grafice komputerowej. No ale tu może mniej opisowo a bardziej pokazowo.

Jak powstają takie prace jak te poniżej?

Zobaczcie tutaj: http://www.viaframe.de/de/portfolio/mirror-mirror.html filmik making of http://vimeo.com/14638692#at=0

CGI making of CGI – obraz pochodzi ze strony http://www.viaframe.de CGI making of CGI – obraz pochodzi ze strony http://www.viaframe.de

W przypadku animacji 3D, obiekty (modele) budowane (modelowane) są na ekranie komputera, po czym trójwymiarowe figury otrzymują wirtualny szkielet. Modele są następnie poruszane przez animatora w kolejnych klatkach kluczowych za pomocą punktów kontrolnych zlokalizowanych na modelu.animacja komputerowa animacja komputerowa animacja komputerowa animacja komputerowa
Różnice wyglądu między klatkami kluczowymi są następnie przeliczane przez komputer. Coś w rodzaju morfingu polegającej na płynnej zamianie obrazu w inny. Tu mamy przeliczenie zmiany położenia punktów kontrolnych pomiędzy klatkami kluczowymi.animacja komputerowa animacja komputerowa animacja komputerowa animacja komputerowa
Następnie taki szkielet otrzymuje pokrycie czyli tekstury. Scena zostaje odpowiednio oświetlona, i wyrenderowany (zamiana sceny wirtualnej 3D na obraz 2D). W przypadku animacji płaskich, korzysta się z oddzielnych obiektów (ilustracji) i oddzielnych przezroczystych warstw. Oczywiście obie techniki można mieszać tworząc ciekawe efekty wizualne.CGI making of CGI – obraz pochodzi ze strony http://www.viaframe.de animacja komputerowa animacja komputerowa
Przeciętny proces powstawania obrazu i filmu animowanego wygląda tak:I. HistoriaJest pierwszym krokiem w wizualizacji napisanego scenariusz która ma przygotować do budowania sceny i pokazania całej animacji we wszystkich jej ujęciach. Animacja komputerowa powstanie na jej przykładzie. Tutaj przelewamy myśli na papier, aby dostrzec jak układa się animacji. Na tym etapie bardzo szybko możemy wyeliminować dodać sceny. Stroy board robi się poto aby uniknąć tego później i już od początku tworzenia mieć jasny obraz jaki ona będzie miała przebieg, z jakich scen i ujęć się będzie składać i czy ma to logiczną całość.

story board story board

II. Część artystyczna
Na tym etapie tworzy się postacie, buduje scenografie, nadaje kolory, maluje scenerie, określa emocje. koncepty artystyczne koncepty artystyczne koncepty artystyczne koncepty artystyczne
III. Modelowanie
Po wykonaniu szkiców scenografi i postacie trzeba je przenieść z kartki papieru do wirtualnej rzeczywistości w postaci brył 3D. modelowanie modelowanie
IV. Rigging
Proces polegający na dodawaniu do obiektów punktów dzięki którymi będziemy mieć nad nimi kontrole animując je. Dzięki tym punktom animacja komputerowa postaci staję się prostsza w animowaniu. rigging rigging
V. Materiały
Na tym etapie każdy obiekt sceny zostaje zmapowany. Szkielet dostaje jakby własna skórę zostając pokrytym odpowiednimi materiałami – teksturami. materiały - teksturowanie materiały – teksturowanie
VI. Wygląd
Tutaj ustalamy i aranżujemy całościowy wygląd sceny w jakiej atmosferze będzie zamieszczona nasza animacja komputerowa. kompozycja obrazu kompozycja obrazu kompozycja obrazu kompozycja obrazu
VII. Animacja
Kolejnym etapem jest ożywienie naszych obiektów przy pomocy punktów kontrolnych które wcześniej nadaliśmy. Na tym etapie nasza animacja komputerowa ożywia się. Nadajemy pierwsze ruchy dla postaci, obiektów. animacja komputerowa animacja komputerowa
VIII. Oświetlenie
Przyszedł czas na dodanie świateł, czyniąc scenę jeszcze bardziej realistyczną. Na tym etapie nastrój i emocje możemy poprawić wzmacniając je przez kolor czy intensywność oświetlenia. Nasza animacja komputerowa wygląda coraz lepiej nabierając kolorów. oświetlenie oświetlenie
IX. Efekty
Najbardziej efektowna część w której trzeba dużo eksperymentować, czyli zastosowanie efektów specjalnych jak woda, ogień, mgła, dym, różne refleksy czy wybuchy. Tutaj animacja komputerowa wymaga nie raz bardzo zaawansowanej specjalistycznej wiedzy od poszczególnych efektów jak i mocnej mocy od komputera. Sam podgląd efektu próba zobaczenia jego ruchu bardzo obciąża sprzętowo procesor jak i zabiera sporo pamięci RAM. Wszystko oczywiście zależy od efektu nad jakim pracujemy. efekty specjalne efekty specjalne
X. Rendering
Po całym tym procesie należy wygenerować przygotowane scen. Tu możemy odpocząć gdyż ten proces zależy do posiadanego przez nas sprzętu. W przypadku zaawansowanych animacji najlepiej zlecić ten proces odpowiednim farmą renderującym. farma renderujaca farma renderujaca
XI. Domalówki
Po wyrenderowaniu (lub jak kto woli wygenerowaniu, przeliczeniu) scen możemy poprawić ich wygląd lub dorzucić to czego nam się nieudała wcześniej wykonać, robiąc domalówki w programie graficznym. Nasza animacja komputerowa nabiera ostatecznego wyglądu, ale to jeszcze nie koniec naszej pracy. domalówki domalówki
XII. Edycja
Po przygotowaniu całej części wizualnej zabieramy się za mozolne składanie wszystkich scen w całość – układania różnych wariantów kolejnych scen, jak i podkładamy dźwięki i muzykę tworząc ścieżkę dźwiękową. edycja materiału filmowego edycja materiału filmowego
Teraz kilka przykładów w postaci filmikówhttp://www.flowlines.info/rndreel01.html – pokaz możliwości w programie do 3Dhttp://www.cisvfxgroup.com/projects/reel – animacja komputerowa i jej pokaz kolejnych etapów przy powstawaniu ujęć

http://www.digitaldomain.com – zakładka feature film lub advertising i behind the scene – wiele przykładów pokazujących powstawania kolejnych etapów przy pracy nad obrazem.

http://www.scanlinevfxla.com/la/en/reels-2012breakdowns.html – pokaz kolejnych etapów przy powstawaniu obrazów do filmu 2012 Director Roland Emmerich, Produktion: Columbia Pictures

http://www.scanlinevfxla.com/la/en/reels-300.html – pokaz kolejnych etapów przy powstawaniu obrazów do filmu 300 Director Zack Synder Produkction Warner Bros

http://www.scanlinevfx.com/muc/en/reels-luther.html – pokaz kolejnych etapów przy powstawaniu obrazów do filmu Luter Direktor Eric Till, Produktion NFP teleart

http://www.scanlinevfxla.com/la/en/reels-company_showreel.html – showreel ScanLine VFX pokazujący możliwości z filmów: Ironman, Chronicles of Narnia: Prince Caspian, 300, The Invasion, Poseidon

http://www.scanlinevfx.com/muc/en/reels.html – showreel 2 ScanLine VFX pokazujący możliwości z filmów: 300, Die Sturmflut, Haialarm auf Mallorca, Jupiler, Poseidon, (T)Raumschiff Surprise – Periode 1, Der Held der Gladiatoren, Helicops, Luftpiraten, Dresden, Check-in To Disaster.

postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja postprodukcja

przykład powstawania twarzy 3D w animacjach animacja twarzy animacja twarzy
przykład oświetlania sceny oświetlenie oświetlenie
przykład domalówki sceny domalówka domalówka
Przykłady firm zajmujących się CGI


STUDIA FILMOWE – Visual effects studios

1. SCANLINE VFX
http://www.scanlinevfx.com/muc/de/reels.html

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
2012
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
Iron Man
The Invasion
Lissi und der wilde Kaiser
300
Poseidon

2. RISING SUN PICTURES
http://www.rsp.com.au/portfolio.htm

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Harry Potter & the Order of the Phoenix,
The Return of the King,
Sky Captain and the World of Tomorrow,
Batman Begins,
Harry Potter and the Goblet of Fire,
Superman Returns,
Harry Potter & The Half-Blood Prince,
X-Men Origins: Wolverine
Terminator Salvation.

3. FRAMESTORE
http://www.framestore-cfc.com/#/Film%20VFX/Archive/
http://www.framestore-cfc.com/#/Film%20VFX/Recent/
http://www.framestore-cfc.com/#/Commercials%20London/Archive/
http://www.framestore-cfc.com/#/Commercials%20London/Recent/
http://www.framestore-cfc.com/#/Commercials%20New%20York/Archive/
http://www.framestore-cfc.com/#/Commercials%20New%20York/Recent/

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Avatar
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
The Golden Compass
Troy
Underworld
Xman: The Last Stand
The Bone Collector
Mission: Impossible 2
The Mummy Returns
Walking with Dinosaurs

4. WETA DIGITAL
http://www.wetafx.co.nz/features
http://www.wetafx.co.nz/commercials

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Avatar
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer
X-Men: The Last Stand
King Kong
I, Robot
The Lord of the Rings: The Return of the King
The Lord of the Rings: The Two Towers
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

5. TIPPETT STUDIO
http://www.tippett.com/vfx

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Willow
Jurassic Park
Armageddon
Mission to Mars
The Ring
Men in Black II
The Matrix Revolutions
Catwoman
Cloverfield

6. RHYTHM AND HUES STUDIOS
http://rhythm.com/commercials

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Batman & Robin
Batman Forever
Speed 2
The Green Mile
X-Men
Lord of the Rings
Harry Potter and the Philosopher’s Stone
Men in Black II
The Golden Compass

7. CIS VFX GROU
http://www.cisvfxgroup.com/projects/feature-film

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Angels & Demons
G.I. Joe
Inglorious Basterds
Leatherheads
The Men Who Stare at Goats
Watchmen
8 Below

8. DIGITAL DOMAIN
http://www.digitaldomain.com/

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Titanic,
Apollo 13,
Armageddon
The Day After Tomorrow
I, Robot
Pirates of the Caribbean: At World’s End,
Transformers
Transformers: Revenge of the Fallen
2012

9. SONY PICTURES IMAGEWORKS
http://www.imageworks.com/

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Spider-Man 1-3
Superman Returns
Alice in Wonderland
2012
The Polar Express
Beowulf

10. INDUSTRIAL LIGHT & MAGIC
http://www.ilm.com/ilm_services.html

tworzyli efekty dla takich filmów jak:
Star Wars Episode
Indiana Jones
Harry Potter
Jurassic Park
Back to the Future
Star Trek
Pirates of the Caribbean
Terminator
Transformers

11. THE MILL
http://www.the-mill.com/ portfolio w zakładce archiwa


FILMOWE STUDIA ANIMOWANE

1. BLUE SKY STUDIOS
http://blueskystudios.com/content/shorts.php

Wyprodukowali m.in.:
Ice Age
Robots
Ice Age: The Meltdown
Dr. Seuss’ Horton Hears a Who
Ice Age: Dawn of the Dinosaurs

2. DREAMWORKS ANIMATION
http://dreamworksanimation.com/

Wyprodukowali m.in.:
Ant Z
Shrek
Shrek
Shrek 2
Shrek the Third
Madagascar
Madagascar: Escape 2 Africa
Wallace & Gromit
Bee Movie
Kung Fu Panda
How to Train Your Dragon
Shrek Forever Po

3. PIXAR
http://www.pixar.com

Wyprodukowali m.in.:
Toy Story
A Bug’s Life
Monsters
Finding Nemo
The Incredibles
Cars
Ratatouille
WALL-E

4. WALT DISNEY ANIMATION STUDIOS
http://www.disneyanimation.com/aboutus/history.html

Wyprodukowali m.in.:
Snow White and the Seven Dwarfs
Pinocchio
Dumbo
Bambi
Alice in Wonderland
101 Dalmatians
Robin Hood
Beauty and the Beast
Aladdin
The Lion King
Pocahontas
Hercules
Tarzan
Dinosaur
Atlantis: The Lost Empire

5. SONY PICTURES ANIMATION
http://www.sonypicturesanimation.com/

Wyprodukowali m.in.:
Open season
Surf’s up
Cloud With a Chance of Meatballs
Hotel Transylvania
The Smurfs

6. LUCASFILM ANIMATION
http://www.lucasfilm.com/
powiązane z ILM

Wyprodukowali m.in.:
Star Wars
Indiana Jones
Willow
Tucker
THX 1138


I na koniec przykłady agencji reklamowych z ciekawymi reklamówkami.

1. RICHARD ROSENMAN
http://www.richardrosenman.com/animation/

2. NAILGUN
http://www.nailgun.tv/ProjectsAll

3. JOSEPH KAHN
http://www.josephkahn.com/tv/index.xml

4. CA SQUARE
http://www.ca-square.com/

5. GKASTER
http://www.gkaster.com/portfolio.html

6. CHIMNY
http://www.chimney.pl/reklama_port.php
http://www.chimney.pl/reklama_port_archiw.php

7. ALIENFX
http://www.alienfx.pl/store/products/gallery

8. PLATIGE IMAGE
http://www.platige.com/index.php?lng=pl&tu=23


Odwiedź również:
http://www.trapcode.com/gallery/
http://televisor.pl
http://www.cgi.ohmdesign.de
http://www.viaframe.de
http://www.recom.de

KRÓTKA LEKCJA HISTORIIKomputery są dziś nieodłącznym narzędziem przy tworzeniu animacji. Nowatorska grafika zrobiła oszałamiającom karierę, niemal całkowicie wypierając tradycyjne techniki animacji.
Animacja komputerowa (CGI) i jej historia w kinie rozpoczyna się w latach 70. W 1973 roku w filmie „Świat Dzikiego Zachodu (Westworld)” po raz pierwszy wykorzystano dwuwymiarową grafikę komputerową. Później elementy CGI 3D po raz pierwszy pojawiały się m.in. w obrazach „Futureworld” (1976), „Gwiezdne wojny: Nowa nadzieja” (1977) czy „Tron” (1982).Pierwsza w pełni wykreowana na komputerach postać zadebiutowała w kinie w roku 1985. Specjaliści ze studia Pixar, późniejsi twórcy przeboju „Gdzie jest Nemo?”, w filmie „Piramida strachu” wykreowali na komputerach złożonego z kawałków stłuczonego szkła rycerza. Rycerz z witrażu, który ożywa w wyobraźni jednej z ofiar po zatruciu jest pierwszą w pełni cyfrowo animowaną postacią w historii kina

Człowiekiem, który wprowadził cyfrową animację w świat superprodukcji jest James Cameron. Jego „Otchłań” z 1989 roku do dziś zachwyca niesamowitymi efektami zrealizowanymi właśnie w technologii CGI. Dwa lata później ten sam reżyser zrealizował super przebój „Terminator 2: Dzień sądu”, w którym większość efektów powstała na komputerach, w tym niesamowite sceny przedstawiające zbudowanego z ciekłego metalu cyborga.

W 1993 r. w filmie „Jurassic Park The Lost Word” Stevena Spielberga stworzono zapierające dech w piersiach postacie dinozaurów. Cześć dinozaurów to były realistycznie odwzorowane kukiełki. Za całokształt tworzenia efektów odpowiadali Dennis Muren i Phil Tippett którzy razem pracowali przy efaktach dla filmów (E.T. Indiana Jones, Imperium Kontratakuje, Powrót Jedi, Dragonslayer, Terminator 2). Jednak dinozaury, które zostały utworzone za pomocą CGI idealnie integruje się w życie sceny akcji, animacja komputerowa zrewolucjonizowała przemysł filmowy. Tu zaznaczono w Hollywood przejście od animacji poklatkowej i konwencjonalnych efektów optycznych do cyfrowych technik.

W 1995 roku swoją premierę miał pierwszy film zrealizowany w całości przy wykorzystaniu animacji komputerowej. Studio Disney – Pixar ‚s zaprezentowały „Toy Story”, który to odniósł ogromny sukces komercyjny i artystyczny oraz sprawił, że CGI zainteresowały się inne studia rezygnując z tradycyjnych technik animacji. Po tym filmie Disneya zapowiedziało, że w ogóle porzuca tradycyjną animację na rzecz animacji komputerowej. Na szczęście, po średnich wynikach „Kurczaka małego” i „Dżungli” odstąpili od tego pomysłu.

Dziś na ekrany kin rocznie trafia kilka animowanych komputerowo produkcji, a tytuły takie jak „Shrek 2″, „Shrek Trzeci” i „Gdzie jest Nemo?” notowane są w czołówce listy najlepiej zarabiających filmów w historii kina. Między 1995 a 2005r przecietna skala wydatków na produkcje pełnometrażowych filmów animowanych wachała się od 5 mln $ do 40 mln $.

Dziś animacja komputerowa stanowi nieodłączny element każdej produkcji filmowej, jeśli nie w całości to częściowo. Coraz więcej filmów przesyconych jest efektami specjalnymi. Animacja komputerowa również na co dzień na szeroką skale wykorzystywana jest przy mniejszych produkcjach w reklamie.

historia filmów z efektami specjalnymi historia filmów z efektami specjalnymi historia animacji historia animacji

Leave a Reply


5 − jeden =